Klimaat in nood: hoe kan uw bedrijf sneller optreden dan de beleidsmakers?

De 25ste klimaatconferentie van de Verenigde Naties, beter bekend als de COP25, vond plaats van 2 tot 14 december 2019. Deze draaide echter uit op een mislukking, net zoals talloze voorgaande edities. De Madrileense top maakte nog maar eens duidelijk hoe traag de politieke beleidsmakers zijn. Niet alle landen stemden namelijk in om hun impact op de planeet te verminderen.  Maar de strijd tegen de opwarming van de aarde is nog lang niet verloren, verre van! Net zoals de burgers kunnen ook bedrijven op hun eigen niveau actie ondernemen om hun energietransitie te lanceren en zo via een sneeuwbaleffect de transitie van de volledige samenleving in gang zetten.

Energietransitie: een transformatie op lange termijn

Terwijl onze buitensporige consumptie onze planeet ernstig bedreigt, lijkt de optimalisatie van de energiebronnen in verschillende opzichten een must voor bedrijven. Het moet gezegd: een van de belangrijkste factoren die mensen motiveren om te veranderen, is de onmiddellijke besparing op de energiefactuur. Maar de transformatie naar een grotere energiezuinigheid belooft vooral een duurzamer exploitatiemodel en een economische duurzaamheid op lange termijn. Om dit te bereiken bestaan er geen tovermiddelen en geen wonderen! Elk bedrijf moet een plan op maat opstellen door in te spelen op twee zaken die eigen zijn aan het bedrijf: structuur en gedrag.

Het energieverbruik optimaliseren …

Als topje van de ijsberg is het energiesysteem van een bedrijf ook een weerspiegeling van de meer of minder geavanceerde positie op het gebied van transitie. Afhankelijk van de aard van de activiteit kan een bedrijf op verschillende terreinen ingrijpen om het energieverbruik te optimaliseren en de milieu-impact te verminderen: isolatie, verlichting, HVAC (verwarming, ventilatie en airconditioning) en zelfproductie van hernieuwbare energie.

In België verbruiken bedrijfsgebouwen 20% meer energie dan het Europese gemiddelde. Dit doet vermoeden dat elk bedrijf redelijkerwijs energiebesparingen kan doen op ten minste één of zelfs meerdere van deze terreinen.

… door te kiezen voor een globaal renovatieproject

Slechts één aspect van het energiesysteem aanpakken, zoals dubbel glas plaatsen, uw verwarmingsketel inruilen voor een warmtepomp of zonnepanelen installeren, kan soms al genoeg zijn om uw bedrijf groener te maken. Maar om op lange termijn efficiënt te zijn, is het beter om de zaken holistisch aan te pakken, door een algemeen project uit te rollen dat de structuur moet transformeren.

Dankzij deze globale aanpak kunnen de verschillende interventies worden geoptimaliseerd voor een efficiënter eindresultaat. Als u een precieze diagnose wil stellen en de werken wil laten coördineren, aarzel dan zeker niet om u te laten begeleiden door de ingenieurs van Luminus en zijn kant-en-klare programma: Luminus Building Solutions. Al na enkele maanden boekt u aanzienlijke besparingen, tot 50% van de energiefactuur!

Het gedrag veranderen …

In een energietransitieproces komt de grootste impact meestal van mensen, en dus van de werknemers van het bedrijf. Ook hier bestaat er geen universele waarheid of onfeilbare methode. De inzet van het directieteam en van het personeel is wél vaak bepalend voor het succes van deze verandering.

Om de gebundelde krachten van het personeel rond het energietransitieproject te mobiliseren, is sensibilisering via de verschillende interne communicatiekanalen (e-mail, intranet, collaboratieve toepassingen, …) essentieel. Maar het informeren van de werknemers en alle externe partners over de aanpak is geen doel op zich. Om hen zoveel mogelijk op één lijn te brengen en iedereen de kans te geven zijn of haar ideeën te spuien, is het best om dit engagement te combineren met concrete acties die zin geven aan hun inspanningen.

… door een interne dynamiek op poten te zetten

Als eerste maatregel kan het een goed idee zijn een ‘groene’ commissie op te richten, die bestaat uit leden die representatief zijn voor het bedrijf in zijn diversiteit, om de doelstellingen te bepalen en de middelen om die te bereiken. Vervolgens geeft u deze commissie de opdracht om activiteiten te organiseren die zij efficiënt en relevant vindt. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van individuele of collectieve uitdagingen om het milieu minder te belasten: minder afval (challenge van de kleinste vuilnisbakinhoud), op de fiets naar het werk (challenge van de afgelegde kilometers), planten kweken (challenge van de mooiste plant) …

Als de ideeën of motivatie ver te zoeken zijn, waarom dan geen praktische workshops organiseren over hoe eigen voeding, huishoudelijke en cosmetische producten te maken (bijv. brood, waspoeder, tandpasta …), hoe kapotte voorwerpen en apparaten te repareren (‘repair café’) of hoe een eigen moestuin aan te leggen? U kunt ook een professional inschakelen, maar de boodschap zal nog beter overkomen wanneer een medewerker zijn of haar eigen kennis deelt. Een andere manier is een eigen ruilhandelnetwerk op te zetten, om tweedehandskledij en -voorwerpen te ruilen, of om te carpoolen en ritten te delen. Dankzij al deze initiatieven samen zal uw bedrijf zeker een drijvende kracht worden in de strijd tegen de klimaatverandering!