E-Mobility: hoe uw elektrische auto opladen?

De elektrische auto verovert een steeds grotere plaats in het wagenpark, zeker nu de overheid tegen 2026 alleen nog elektrische bedrijfswagens fiscaal wil stimuleren. De opmars van deze nieuwe vorm van mobiliteit vereist een aangepast elektrisch oplaadsysteem. We lichten deze kwestie voor u toe.

Charge Point Operator en Mobility Service Provider

Op de markt van het elektrisch opladen wordt een onderscheid gemaakt tussen twee soorten organisaties: de Charge Point Operator (CPO) en de Mobility Service Provider (MSP). Die eerste zorgt voor de levering, de installatie, het onderhoud en de eventuele herstelling van de oplaadpunten.

De tweede staat in voor de verkoop van de producten en diensten voor e-mobility. Het is ook de MSP die uw abonnement, uw laadpas of -app en de betaling daarvan zal beheren.

“Luminus biedt producten en diensten aan voor elektrisch rijden, wat is er beter dan die eerst intern te testen vooraleer we ze op de markt lanceren?”

An Van Waes – Luminus Fleet Manager

Verschillende oplaadmogelijkheden

Het is tevens nuttig om te vermelden dat de stekkersystemen voor het opladen kunnen verschillen naargelang het type elektrisch voertuig. Daarnaast zijn ze bij regulier laden ook anders dan bij snelladen.

Er bestaan drie soorten stekkersystemen voor regulier laden:

  • De Mennekes stekker, een standaardstekker die bij de meeste elektrische voertuigen wordt geleverd. Die is compatibel met de meeste oplaadpunten.
  • De stekker van Tesla. Voor het opladen van een Tesla aan een standaard oplaadpunt hebt u zo’n adapter nodig. Anders kunt u uw Tesla alleen opladen aan de laadpalen van het merk zelf.
  • De Schuko-stekker, waarmee u uw elektrische auto thuis kunt opladen.

Voor snelladen bestaan er drie andere types:

  • Het stekkersysteem CHAdeMO, dat vereist is voor het opladen van allerlei Japanse wagens, maar dat ook geschikt is voor de Peugeot iOn en de Citroën C-zero.
  • Het CCS (DC Combo), specifiek voor Duitse merken.
  • De AC-snellaadstekker, die vooral wordt gebruikt voor Franse auto’s.

Laadpalen

Net zoals gewone voertuigen brandstof nodig hebben om te rijden, heeft een elektrische auto voldoende energie nodig om te functioneren. De actieradius zou reiken van 250 tot iets meer dan 500 km, hoewel die limiet lijkt te stijgen naarmate er nieuwe en krachtigere modellen op de markt komen.

Een elektrische auto wordt opgeladen aan een oplaadpunt. De stations voor regulier opladen zijn doorgaans te vinden op openbare parkeerterreinen, in steden en dorpen, thuis bij e-rijders en op bedrijfsterreinen. De punten voor snelladen zijn dan weer over heel België verspreid, in het algemeen langs autosnelwegen.

Laadpas of mobiele app

Laden aan een laadpaal gebeurt meestal met een laadpas. Daarmee kunt u zich identificeren. Uw gegevens worden dan verzameld (laadsnelheid, aantal kWh en duur) en aan uw MSP bezorgd, die het bedrag van de dienst aan u zal factureren.

Soms gebeurt het opladen via een mobiele app of mobiel betalen, maar dat blijft nog uitzonderlijk.

Hebt u interesse in de installatie van laadpalen op het terrein van uw bedrijfLees meer in ons artikel: Elektrische bedrijfswagens: oplaadgids voor u en uw personeel