Hoe Luminus stap voor stap overschakelde naar een volledig elektrische bedrijfsvloot

Lijkt de overstap van brandstofwagens naar een elektrische bedrijfsvloot te complex of duur? Luminus deelt haar ervaring graag met u. Fleet manager An Van Waes vertelt daarom over de uitdagingen van de transitie naar elektrische mobiliteit.

An Van Waes is binnen Luminus verantwoordelijk voor de mobiliteit van de eigen werknemers. “Binnen onze mobiliteitsstrategie staat vergroenen centraal. Naast de promotie van alternatieve vervoersmiddelen zoals fietsen en openbaar vervoer, vermijden we verplaatsingen zoveel mogelijk met een flexibele thuiswerkregeling. De elektrificatie van onze bedrijfsvloot vormt natuurlijk ook een belangrijk deel van onze globale strategie.”

Een elektrische bedrijfsvloot: voordelig voor milieu en portefeuille

An vertelt dat zij en haar collega’s al in 2017 voor het eerst nadachten over de elektrificatie van de vloot. “We becijferden toen al dat de invoering van WLTP en de nieuwe formule voor het bepalen van de aftrekbaarheid van bedrijfswagens, de kosten van onze vloot van 380 wagens aanzienlijk zouden beïnvloeden. Naast onze duurzame strategische bedrijfsvisie hadden we dus nog een extra argument om de overstap te maken.”

In 2017 was het aanbod elektrische wagens een pak beperkter dan vandaag. “Door onze blik te verruimen  vonden we op het autosalon in Brussel begin 2018 een aantal veelbelovende constructeurs, die bovendien gedurende 3 weken een testwagen ter beschikking stelden voor onze geïnteresseerde collega’s. Ik vond het belangrijk dat een testrit langer kon duren dan een paar uur. Onze medewerkers kregen de auto 2 dagen mee naar huis om hem volledig uit te proberen en zo ook het gezin mee te kunnen betrekken.”

Stap voor stap naar een volledig elektrische bedrijfsvloot

  • Eerst en vooral overtuigde Ans team het management al in 2017 om ervoor te gaan: “We verduidelijkten dat we de financiële impact en de uitdagingen op vlak van CO2-reductie waar we als bedrijf voor staan nu moesten aanpakken en niet moesten wachten tot 2020.”
  • “Dan was het de kwestie om een draagvlak bij onze mensen te creëren. Naast de testritten, die al veel enthousiasme opwekten, organiseerden we zogenaamde EV-cafés, waarin we tijdens de lunch de vragen en bezorgdheden van onze medewerkers bespraken en hen probeerden gerust te stellen met onze aanpak en ons aanbod.”
  • Natuurlijk moest Luminus ook de geschikte partners vinden om een succes te maken van dit verhaal. “Samen met onze ‘Purchasing’-collega’s deden we een marktonderzoek naar de meest geschikte leasepartners en autoconstructeurs die onze visie deelden. Door contracten af te sluiten met nieuwe partners en bestaande partners voortdurend uit te dagen om mee in onze richting te gaan, kunnen we onze medewerkers nu een mooi en breed aanbod aan wagens aanbieden, waarbij niemand aan comfort hoeft in te leveren.”

Nooit meer terug naar een brandstofwagen

In de zomer van 2019 hadden An en haar team een aanbod klaar.

“We boden een selectie modellen aan met een pakket waarin een laadpaal thuis (inclusief de terugbetaling van de verbruikte elektriciteit) en een laadpasje voor gebruik binnen Europa zijn opgenomen.”

Bekijk in deze video hoe de installatie van een laadpaal bij uw werknemers thuis gebeurt

“Sommige collega’s waren bang dat ze met hun e-car niet op vakantie zouden kunnen gaan. Zij kunnen hun elektrische wagen tijdelijk omruilen met de brandstofwagen van een collega. Dat was 2 vliegen in 1 klap: de collega’s die nog eens een brandstofwagen gebruikten om mee te reizen, konden met een gerust hart vertrekken op vakantie. Grappig was wel dat ze hierna aangaven toch niet meer te willen teruggaan naar een brandstofwagen. En de andere collega’s kregen een paar weken de kans om een elektrische wagen uit te proberen en zo hun vooroordelen bij te stellen.”

“De lancering van het project ‘elektrificatie van de bedrijfswagenvloot’ was een groot succes. Zo sloten we eind 2020 af met maar liefst 110 bestellingen van elektrische wagens of meer dan 25% van onze totale vloot.
Niet slecht als je weet dat onze collega’s tot eind 2021 nog steeds kunnen kiezen voor fossiele brandstofwagens. Pas vanaf 2022 zullen we de keuze voor elektrisch verplichten.” De voordelen van 100% elektrische bedrijfswagens

Volgens An is het heel simpel: “Als je gaat rekenen, zie je al snel dat de total cost of ownership van een elektrische vloot lager ligt dan voor een wagenpark op fossiele brandstoffen, al was het maar omwille van de taksen. De levensduur van de auto’s is langer, de CO2-bijdrage lager en de aftrekbaarheid veel hoger. Ook voor de medewerkers zelf is het netto voordeliger omdat ze minder Voordeel Alle Aard (VAA) betalen.”

Door de ervaring die Luminus opdeed tijdens deze transitie en dankzij onze expertise op het vlak van laadoplossingen en groene energie, kunnen wij ook u helpen bij de overstap naar een groene bedrijfsvloot.