Elektrische bedrijfswagens: oplaadgids voor u en uw personeel

Met een elektrisch wagenpark trekt uw bedrijf resoluut de kaart van duurzaamheid en langetermijndenken. Het kenmerkt u als verstandige bedrijfsleider, maar de overstap vraagt ook enkele aanpassingen. Neem dus zeker op voorhand onder de loep welke laad- en vergoedingsmogelijkheden het meest tegemoetkomen aan uw behoeften en die van uw medewerkers. 

Opladen op de werkvloer

Hoe werkt het?

De gemiddelde bedrijfswagen legt in België 77 kilometer per dag af. Met één oplaadbeurt komen uw werknemers dus ruim toe voor hun dagelijkse behoeften. Samen met Luminus berekent u hoeveel laadpunten u nodig hebt op de parkeerplaats van uw bedrijf.

Maak goede afspraken met uw werknemers om te plannen wanneer iedereen de laadpalen kan gebruiken.

  • Leuk! Luminus biedt de optie om de laadpunten te personaliseren volgens de stijl van uw organisatie.  

Hoe wordt dat vergoed?

U hoeft geen verdere vergoeding aan uw werknemers te betalen wanneer zij hun wagen aan uw laadpalen opladen. Het verbruik ervan komt rechtstreeks op de energiefactuur van het bedrijf. 

Opladen aan een laadpaal

Hoe werkt het?

Publieke laadpalen zijn intussen een vertrouwd zicht in het straatbeeld geworden. U vindt ze verspreid in vele steden, op parkings van winkelcentra en supermarkten, op snelwegparkings, enz. Naast de standaard laadpalen van 11 kW, bestaan er ook snellaadpalen met vermogens van 22 kW tot zelfs meer dan 150 kW. De meeste snellaadpunten in België klokken af op 43 of 50 kW.

Voorbeeld van laadtijden

We vergelijken de laadtijd van een laadpaal van 11 kW met die van een laadpaal van 50 kW. We nemen hiervoor het voorbeeld van een BMW i3 met een batterijcapaciteit van 42,2 kWh.

Aan een laadpaal van 11 kW duurt het bijna 4 uur om de batterij helemaal op te laden.

Aan een laadpaal van 50 kW duurt het slechts 1 uur om de batterij helemaal op te laden.

Wil je zelf de laadtijd van een elektrische wagen kennen aan de verschillende types laadpalen? Gebruik dan de handige calculator van Sibelga.

Hoeveel kost het laden?

Laden aan een publieke laadpaal kost tussen 0,30 en 0,70 €/kWh, afhankelijk van je abonnementstype en het soort laadpaal (normale lader of snellader).

Volgens een test van mobiliteitsorganisatie VAB is laden aan een snellaadpaal daarmee ongeveer 5,9 keer duurder dan het goedkoopste tarief op het werk! 

Informeer uw werknemers hierover, en vraag hen om enkel als noodoplossing aan een publieke laadpaal op te laden.

Bovenop die duurdere laadkosten, komt soms ook een rotatiekost. Dat is de vergoeding die u betaalt wanneer uw wagen aan een oplaadpaal geparkeerd blijft nadat het opladen achter de rug is. Dit kan oplopen tot wel € 15 per uur!

Conclusie: Het is altijd slimmer (lees: goedkoper) om uw elektrische wagen thuis of op het werk te laden. Zelfs met de stijgende elektriciteitsrijzen blijft elektrisch rijden goedkoper dan rijden met een diesel- of benzinewagen.

Hoe wordt dat vergoed?

Voor opladen aan een publieke laadpaal, krijgen werknemers meestal een laadkaart, vergelijkbaar met een tankkaart. Luminus factureert als leverancier van de laadpalen alles rechtstreeks door naar u.

laadpaal

Opladen bij de werknemer thuis

Hoe werkt het?

Wat tegenwoordig het vaakst voorkomt, is dat werknemers hun bedrijfswagen thuis opladen. Voor u die beslissing maakt, ga dan zeker na of de elektriciteitsinstallatie hiervoor geschikt is – met sommige oudere uitrustingen is dit niet mogelijk.

  • Na installatie van een wallbox (een beveiligd oplaadpunt aan de muur), laden autobatterijen een pak sneller op.
  • De plaatsing van zo’n oplaadpunt kost tussen 1.000 en 2.000 euro, met grote verschillen tussen automerken, leveranciers, vermogen, communicatie vanop afstand, enzovoort. Hoe dichter de laadpaal bij de zekeringkast staat, hoe goedkoper de installatie. Daarbovenop komen ook nog de kosten van de verplichte keuring (ongeveer 100 euro). Luminus bezorgt u met plezier een meer concrete inschatting. 
  • In een leasecontract zit naast de huur van de wagen ook vaak de installatie vervat van een laadpunt bij de bestuurder. Een slim systeem registreert het energieverbruik en verrekent het in uw maandelijkse factuur.
  • Heeft uw werknemer zonnepanelen en een thuisbatterij? Dan kan hij die ook gebruiken om zijn autobatterij mee op te laden.

Hoe wordt dat vergoed?

  • De meest eenvoudige oplossing is de forfaitaire onkostenvergoeding voor werknemers die hun bedrijfswagen thuis opladen. Die komt op € 6,67 netto per oplaadbeurt voor 100% elektrische wagens en € 2,73 netto voor hybride auto’s. Uw personeel krijgt dit uitbetaald met hun maandelijkse loonafrekening. 

Let op! Deze onkostenvergoeding is in principe een tijdelijke oplossing, tot de werknemer beschikt over de nodige thuisinfrastructuur.

  • Als werkgever kan u ook de installatie financieren van aangepaste thuisinfrastructuur zoals een wallbox. Een ingebouwde energiemeter berekent het verbruik, los van de overige energiekosten van uw werknemer. Volgens het principe van een split bill, komt een deel van de energiefactuur dan rechtstreeks bij u terecht. 
  • Een werknemer kan ook zelf thuis en aan publieke laadpalen de werkelijke laadkosten voorschieten en die door u laten vergoeden via een onkostennota.

Neem uw werknemers mee in het verhaal

De kans is groot dat uw medewerkers enthousiast zullen reageren wanneer u overschakelt op een elektrisch wagenpark, maar vergeet niet hen goed te informeren. Het is een ideale aanleiding voor interne blogs of nieuwsbrieven over het verloop van de overschakeling. Vraag hen door middel van polls naar hun mening en behoeften, en houd daar ook effectief rekening mee. Zo bent u aan het einde van de rit niet alleen een groene werkgever, maar ook een uiterst geliefde!

Luminus: de one-stop-shop voor uw elektrische wagenpark

Ontdek meer