Interview van Poelmans en Nijsten over het Luminus Arena-project - Luminus Business Blog
Tot uw dienst

10 vragen aan Stephan Poelmans (KRC Genk) en Marleen Nijsten (EDF Luminus) over het Luminus Arena-project

Interview Made in live Limburg

Tegen 2020 zal het eerste CO2-neutrale stadium het licht zien in België. Dit project, geboren uit een samenwerking tussen KRC Genk en Luminus, is een echte innovatie in het energielandschap en maakt deel uit van onze benadering naar een duurzame toekomst. Stephan Poelmans, commercieel directeur van KRC Genk en Marleen Nijsten, marketingdirecteur van EDF Luminus, vertellen ons over de stand van zaken van de Luminus Arena in een interview voor het evenement “Made in Limburg Live”.

Vraag 1: Door spelers, bier en business-seats te verkopen, krijgt KRC Genk middelen in kas om de sportieve ambities waar te maken. Dat snapt iedereen. Maar hoe zorgt een CO2-neutraal stadion ervoor dat we volgend jaar kampioen worden?

Stephan: “Hoe groter het budget, hoe groter de kansen op sportief succes, dat is juist. Om het bedrag te verzamelen dat we in het sportieve kunnen investeren, kijken we vandaag veel verder dan het klassieke partnership van ‘cash voor visibiliteit’. We zoeken naar bedrijven die samen met ons verder willen denken. Zo stelde Luminus voor om een project rond energiebesparing op te zetten. We waren direct enthousiast, want als wij minder kosten hebben, houden we meer over, bijvoorbeeld om betere spelers te kopen. En dus verhoogt de kans dat we voor de prijzen kunnen spelen.”

Vraag 2: Is geld de enige reden om zo’n deal af te sluiten?

Stephan: “Zeker niet. We spreken veel supporters aan door ons imago als een dynamische, innovatieve club, die het net iets anders aanpakt dan de anderen. Daar past dit verhaal in, omdat we als eerste in België over een volledig CO2-neutraal stadion zullen beschikken. En laat ons wel wezen, we hebben als club -waar tienduizenden mensen zich graag mee associëren-, een voortrekkersrol te spelen in de zorg voor het milieu. Als wij zelf ons steentje bijdragen aan een duurzame toekomst, en hiermee ook onze supporterscommunity kunnen activeren om hetzelfde te doen, is iedereen winnaar.”

Vraag 3: (Aan Marleen) Dus Stephan moet zorgen voor meer geld in kas. Maar Luminus -dat als ik het goed begrijp, geld verdient door energie te verkopen– gaat nu bedrijven en verenigingen als KRC Genk helpen om juist minder energie te verbruiken… Zo snij je toch in je eigen vingers, Marleen?

Marleen: “De tijd dat Luminus als klassieke leverancier gewoon zoveel mogelijk elektriciteit en gas verkocht, is voorbij. Dat is voor ons geen duurzame business, want het verbruik neemt overal af en heel veel mensen en organisaties voorzien in hun eigen energiebehoeften met zonnepanelen, enzovoort. Wij moeten dus onze dienstverlening verbreden en totaaloplossingen aanbieden, zoals hoogrendementsketels, zonnepanelen, slimme koppelingen, enzovoort. We gaan daarbij uit van het voordeel voor de klant. Als we samen er in slagen om zijn factuur te doen dalen, zal hij kiezen voor Luminus in plaats van een andere leverancier. KRC Genk is voor ons het ideale uithangbord om dit aanbod van totale energie-oplossingen in de verf te zetten. We zien de Luminus Arena dan ook als een flagship, een etalage, waarmee we meer dan 500 bedrijven en supporters, zowel uit Limburg als daarbuiten, tonen wat we kunnen.

Vraag 4: Een woning energieneutraal maken, daar kunnen we ons iets bij voorstellen. Maar een heel voetbalstadion… Hoe begin je daar in hemelsnaam aan?

Marleen: In wezen is er nochtans niet zoveel verschil. Alles begint met een grondige evaluatie: voor welke toepassingen is de energie nodig, op welke tijdstippen is er veel energie nodig, wanneer minder, enzovoort. Dan ga je alle mogelijke oplossingen bekijken en de haalbaarheid ervan evalueren. De technieken op zich zijn eigenlijk niet zo belangrijk, maar wel om de verschillende onderdelen bij mekaar te brengen. Zo boek je echt winst, maar dat kan alleen als je al die technieken kunt combineren in een end-to-end totaalaanpak.

Vraag 5: Hoe ver staan jullie met dit project? Is het resultaat al binnen, of moet er in de extra tijd nog gescoord worden?

Stephan: We zitten nu ongeveer halverwege in het proces, dus 2 van de 4 fases zijn afgerond. Tot hiertoe lag de focus op verwarming, verluchting, koeling en automatisatie. Dat wil zeggen dat de grootste besparing tot hiertoe is gerealiseerd op het aardgasverbruik. Momenteel zien we al een daling van maar liefst 35% op onze energiefactuur en een halvering van de CO2-uitstoot. Daarna gaan we nog zonnepanelen leggen in fase 3 en andere optimalisaties doorvoeren in de eindfase. We staan dus momenteel voor met enkele doelpunten verschil en zijn niet van plan de zege nog weg te geven…

Vraag 6: Zeg nu eerlijk Stephan, de doorsnee supporter ligt wakker van de energie die de spelers uitstralen, maar toch niet van de verwarmingsketel in het stadion?

Stephan: Toch wel. Zeker onrechtstreeks. Want dit project heeft ook een weerslag op de supporters. Hun club versterkt hiermee het positieve imago als trendsetter en heeft aandacht voor duurzaamheid. Bovendien kunnen we in het sportieve investeren door de kosten te beperken. Ook dat is in het voordeel van de supporters. En tot slot betrekken we hen bij dit project door hen de tools aan te reiken om zelf energie te besparen. We geven hen bijvoorbeeld wekelijks nuttige tips, motiveren hen om met de fiets naar het stadion te komen en schakelen ook de spelers in om de boodschap duidelijk te communiceren.”

Vraag 7: Als naam van het stadion heeft Luminus de plaats ingenomen van Cristal Alken. Was dat voor jullie een voorwaarde om met KRC Genk in zee te gaan?

Marleen: “Neen, zeker niet. Het heeft ons nooit geïnteresseerd om de stadionnaam te claimen als sponsor, zonder dat er een authentiek verhaal achter ligt. Maar in dit geval was het wel een opportuniteit die we opgenomen hebben in onze overeenkomst. De redenen zijn simpel: we willen graag ons partnership met KRC Genk aan de wereld tonen, het is -zoals gezegd- echt een flagship voor ons. Bovendien heeft wat we hier doen betrekking op het stadion zelf, zodat het wel een logische stap was om onze naam aan de infrastructuur te verbinden.”

Vraag 8: De kans is groot dat andere clubs, maar ook bedrijven dit voorbeeld willen volgen. Wat kan je hen aanraden?

Marleen: “In de eerste plaats: dat ze om geld te verdienen niet alleen naar extra inkomsten moeten kijken, maar ook naar het beperken van de kosten. Dat is zoals in het voetbal. Om een goed resultaat te halen moet je niet noodzakelijk met 11 aanvallen, maar kan je ook uitstekend verdedigen en aan die zijde de schade beperken. De Italianen zijn zo al wereldkampioen geworden… Ten tweede tip is dat ze helemaal moeten geloven in een duurzame toekomst en de inspanningen op dat vlak ook in een authentiek verhaal moeten gieten. Dan zullen ook werknemers, klanten, leveranciers en andere stakeholders enthousiast zijn en vergroot het voordeel voor iedereen.”

Vraag 9: Stephan, welke lessen kan jij trekken uit dit project?

Stephan: “Ik denk dat er meerdere lessen te trekken zijn. Ik zou zeker zeggen: durf partnerships anders bekijken dan je gewoon bent. We zijn hier veel verder gegaan dan de klassieke sponsordeal, omdat we al snel merkten dat er meer mogelijk was. Daarnaast zou ik aanraden om altijd te bouwen aan een verhaal: maak het geloofwaardig en echt, zorg dat dat verhaal je klanten aanspreekt. En als laatste tip zou ik zeggen dat je partners moet zoeken die meedenken, van A tot Z. Partners dus die begrijpen waar je zelf als bedrijf naartoe wil, partners die eenzelfde verhaal willen vertellen.”

Vraag 10: Tot slot nog een pronostiek: Wat zal er eerst zijn? Een CO2-neutraal stadion tegen 2020 of een nieuwe kampioenstitel voor KRC Genk?

Marleen: “Als supporter hoop ik natuurlijk dat we nog voor 2020 de buit binnenhalen, maar ik weet niet of dat echt realistisch is…”

Stephan: “Ik zou mijn geld niet durven inzetten op een kampioenenviering voor dit jaar… Maar wie weet houden we dankzij de besparing op onze energiefactuur zoveel geld over dat we voor volgend seizoen enkele kampioenenmakers kunnen aantrekken!”

Voor meer info kunt u contact met ons opnemen:

– Grote ondernemingen: per telefoon op 078 155 232 of via e-mail op het adres business.services@luminus.be

– Kmo’s en zelfstandigen: per telefoon op 078 155 230 of via e-mail op het adres kmo@luminus.be.



Blijf op de hoogte met Luminews

Meld u aan voor onze nieuwsbrief


Ga naar www.luminus.be