Hoe goed scoort u als groene werkgever?

Bij het zoeken naar een job hechten Belgische werknemers veel belang aan de ecologische impact van een bedrijf. Hoewel je als bedrijf rekening moet houden met de economische en financiële gevolgen, kan je met enkele kleine aanpassingen al veel bereiken. Wij helpen je graag op weg.

Wie zich profileert als ‘groene werkgever’ scoort goed bij klanten én bij (potentiële) werknemers. Daarbij geldt duidelijk talk the talk and walk the walk: streef niet enkel naar een groen imago, maar lever ook daadwerkelijk inspanningen. Dat kan op verschillende vlakken: afval & recyclage, energie, transport, verwarming …

Ook van je werknemers vraagt dit een inspanning en de wil om zich aan te passen. De thermostaat een graadje lager zetten zorgt bijvoorbeeld voor energiebesparing, maar maakt het uiteraard ook iets frisser op kantoor. Communiceer daarom heel helder en probeer iedereen binnen het bedrijf te betrekken.

Wil je ook graag ‘groen gaan’ met je bedrijf? We helpen je alvast op weg met deze tips:

  • Ga grondig te werk en laat je bedrijf doorlichten. Welke milieu-impact heeft je bedrijf? Op welk vlak kan je groener werken? Een structurele aanpak zal snel meer resultaat opleveren dan losse acties.
  • Geef een of meerdere collega’s voldoende tijd en vrijheid om werk te maken van een groenere aanpak. Beschouw het als een echte functie en verantwoordelijkheid.
  • Start bij de basis en kies voor groene stroom.
  • Communiceer niet te snel met toeters en bellen over wat je wil realiseren. Ga eerst voor resultaat. Check bv. welke labels je kan behalen (zoals het FSC-label bij papiergebruik) en breng deze onder de aandacht als je ze hebt behaald.

 

Ontdek hier wat Luminus voor jouw bedrijf kan betekenen.